facebook 4394Twitter 1BloggerLOGO KO

Головна Новини Статті Бібліотечні послуги для дітей: потреби громади – орієнтир для розвитку

Разноцветные банты Разноцветные бантыРазноцветные банты

Бібліотечні послуги для дітей: потреби громади – орієнтир для розвитку

Бібліотечні послуги для дітей: потреби громади –

орієнтир для розвитку

 

Прокопович-Ткаченко О.О.,

заступник директора

КЗК «Дніпропетровська обласна

бібліотека для дітей»

       

        В час, коли суспільство знаходиться в фазі активного інформаційного розвитку, формуються комунікативні системи, які покликані забезпечити кожному доступ до інтелектуальних ресурсів людства. Щоб відповідати вимогам часу, бібліотеки для дітей постійно проводять роботу з позиціонування своїх закладів як сучасних складових інформаційно-комунікативних систем. Пошук додаткових ресурсів ефективного задоволення спектра інтересів користувачів інформації неможливо здійснювати без зв’язку з громадою, для якої працює кожна конкретна бібліотека.

        Один із варіантів спілкування безпосередньо з тими, для кого існує мережа бібліотек – проведення громадських обговорень. Так, відповідно до Програми УБА з адвокації «Через бібліотеки – до знань» Українська бібліотечна асоціація в 2011 році розпочала проведення громадських зустрічей та слухань. В 2012 році до цієї адвокаційної діяльності підключились наша область. В громадських обговореннях «Бібліотека нашої громади: сучасне і майбутнє», які масштабно пройшли протягом травня-вересня цього року на Дніпропетровщині, прийняли участь і бібліотеки для дітей. Підтримуючи основну ціль громадських обговорень щодо ролі бібліотеки в житті місцевих громад, бібліотеки для дітей поставили ряд завдань під час своєї адвокаційної діяльності:

-                з’ясувати думку громади про необхідність існування спеціалізованих бібліотек для дітей;

-                виявити мотиви відвідування або невідвідування бібліотек дітьми, сім’ями, де виховуються діти та всіма, хто причетний до дитячого читання;

-                оцінити рівень інформативності мешканців про послуги і можливості бібліотек для дітей;

-                дізнатись думку членів громади різного віку про те, якою б вони хотіли бачити сучасну дитячу бібліотеку.

        В проведенні громадських обговорень взяли участь 70 бібліотек для дітей: обласна, 14 районних, 13 міських та 42 філіали для дітей. Було охоплено близько 12 тисяч громадян різного віку та соціального статусу. За віком: старшокласники та юнацтво – 21,5%, молодь від 21 до 35 років – 15,3%, громадяни від 35 до 55 років – 53,9% та старші 55 років – 9,3%. За соціальним статусом: учні та студенти – 36,5%, мами з дітьми до 3-х років – 8,3%, працюючі – 52,2%, непрацюючі – 7,4%. За гендерною ознакою: дівчата, жінки – 57,3%, хлопці, чоловіки – 42,7%.

        В процесі опитувань було виділено основні фокус-групи: діти середнього та старшого шкільного віку, сім’ї з дітьми до 15 років, вагітні жінки, молоді мами, педагоги, студенти, пенсіонери. Працівники бібліотек та волонтери побували на вулицях населених пунктів, на ринках, у зонах відпочинку – парках, скверах, пляжах, дитячих майданчиках, у дворах багатоповерхових будинків. Було використано методи вуличних опитувань, інтерв’ювання та анкетування. Крім цього проводились телефонні опитування, а також промо-акції, зокрема флешмоби. В кожній бібліотеці було установлено «Скриньки пропозиції». Всі зібрані різними методами матеріали пройшли статистичну та аналітичну обробку і дали змогу зробити наступні висновки: у переважній більшості відповідей спостерігається позитивне ставлення до дитячих бібліотек. Але не всі знають, де знаходиться бібліотека, особливо в середніх та великих населених пунктах. В деяких випадках відповідь про знаходження бібліотеки перехожі не могли дати навіть, коли знаходились поряд з її будівлею. Не всі знають, які послуги надає бібліотека, більшість опитаних не знають, що крім видачі книг бібліотека має інші можливості.

Головний позитивний висновок: жоден з опитаних не відповів, що не потрібні спеціалізовані бібліотеки для дітей. Часто наголошувалось, що суспільству потрібні саме або особливо дитячі бібліотеки. Серед питань, які бібліотекарі задавали жителям Дніпропетровщини, були, наприклад, такі: «Чи користуєтесь Ви послугами бібліотеки для дітей? Якщо ні, чому?», «Чи потрібні спеціалізовані бібліотеки для дітей? Чому?», «Які бібліотечні послуги необхідні сучасним дітям?», «Щоб Ви хотіли змінити в бібліотеці для більшої привабливості і задоволення Ваших потреб?»

        Серед відповідей про мотиви користування дитячими бібліотеками здебільшого були такі: «Великий вибір літератури», «Високі ціни на книги та періодику», «Переваги тимчасового користування літературою над накопичуванням і зберіганням вдома», «Подобається атмосфера бібліотеки і доброзичливість персоналу», «Хочу виховати дитину, яка читає». Серед причин, чому громадяни не відвідують бібліотеки переважно називались наступні: «Влаштовує інформація з Інтернету», «Маю велику домашню бібліотеку», «Немає потреби», «Не люблю читати», «Немає часу».

        У відповідь на питання «Які послуги необхідно надавати в сучасній бібліотеці для дітей?» були почуті побажання про ті послуги, що вже існують в більшості бібліотек і про ті, яких немає. При цьому можна наголосити на умовному розділенні причин відсутності сучасних послуг, необхідних громаді - на ті, що залежать від фінансування і ті, які не вважають потрібними самі бібліотечні працівники.

        Мешканці Дніпропетровщини наголошували на актуальності наступних послуг в бібліотеках для дітей:

-                Комп’ютеризовані робочі місця для читачів з виходом в Інтернет.

-                Зони WiFі.

-                Інтернет-клуб.

-                Електронний каталог.

-                Віртуальна довідка.

-                Продовження терміну користування літературою через Інтернет.

-                SMS-розсилка про нові надходження, терміни повернення літератури.

-                «Мобільні» бібліотеки.

-                Відеозали з великою фільмотекою для дітей.

-                Дидактичні ігри для дітей.

-                Ігрова зона або ігровий куточок.

-                Клуби рукоділля.

-                Зона сімейного відпочинку.

-                Ляльковий театр.

-                Ігрові години для наймолодших.

-                Читання вголос маленьким дітям.

        Одне із питань – «Якою Ви хочете бачити сучасну бібліотеку для дітей?» переслідувало наступні цілі. По-перше, виявити основні вимоги і труднощі, які виникають у користувачів; по-друге, дізнатись конкретні пропозиції по поліпшенню життєдіяльності бібліотек. Якою ж хочуть бачити бібліотеку діти середнього та старшого шкільного віку? Ось деякі з їх відповідей: «Обладнану сучасними меблями, комп’ютерами», «З гарним дизайном і хорошим ремонтом», «Щоб там було тепло взимку і прохолодно літом», «Необхідні яскраві, нові, цікаві книги і журнали в достатній для всіх кількості», «Хочу, щоб бібліотека була місцем, куди можна прийти з друзями». А такими були побажання дорослих, частіше батьків дітей дошкільного і шкільного віку: «Зручне розташування бібліотеки», «Безкоштовність послуг», «Безпечне середовище для дитини», «Професійна допомога бібліотекаря у виборі книг», «Найголовніше – щоб дитині було цікаво і хотілося б прийти ще». Зустрічались і такі окремі побажання: «Звільнити бібліотеки від великої кількості старої, неактуальної літератури», «Доставляти книги додому».

        За підсумками громадських обговорень про те, яка бібліотека необхідна в соціумі, були надані рекомендації бібліотекам області, що обслуговують дітей. Частина бібліотек вже працює в цьому спектрі послуг, а певний відсоток закладів потребує активної переорієнтації діяльності з урахуванням потреб громади.

        Основна реалія часу – без комп’ютеризації всіх бібліотек подальший розвиток неможливий. Це твердження підкріпилось відповідями членів громади.

        Крім цього, бібліотекам області необхідно звернути увагу на такі аспекти діяльності:

-                бібліотека повинна мати зручний для мешканців режим роботи, робота у вихідний день – обов’язкова;

-                оперативно інформувати громаду про різні форми життя бібліотеки (широка реклама з максимальним використанням різних каналів просування);

-                активно використовувати внутрішню рекламу;

-                модернізація інтер’єру з урахуванням різних вікових категорій дітей;

-                особлива увага – сім’ям з дітьми дошкільного віку;

-                створення ігрових зон для малюків 1-3 років та дошкільників;

-                розвивати сімейні послуги (клуби сімейного відпочинку, години для вагітних, «тато + дитина», «бабуся читає вголос» і т.п.);

-                залучати волонтерські бригади (наприклад, старші діти читають молодшим, акції по рекламі бібліотеки і книг та ін.);

-                використання бібліотечного простору для спілкування підлітків, години hand-made;

-                відкритість бібліотеки для співпраці і партнерства.

        За результатами проведеної роботи в рамках громадських обговорень можна зробити наступні висновки:

-                громада в цілому позитивно сприймає бібліотеки, зокрема бібліотеки для дітей, підтверджує необхідність їх існування і розвитку. Люди згодні частіше відвідувати бібліотеки або почати в них ходити, якщо вони будуть:

-                технічно оснащені;

-                мати сучасний, привабливий вигляд: як екстер’єр, так і інтер’єр (особливо це стосується бібліотек для дітей);

-                містити актуальну літературу в достатній кількості на різних носіях;

-                якщо оперативність і зручність користування бібліотекою буде співпадати з ритмом життя сучасної активної людини.

        Бібліотеки вже є мультифункціональними або намагаються стати такими, більшість з них має потенціал розвитку, але без комплексної фінансової довгострокової підтримки влади реалізувати цей потенціал неможливо.

        Тому, громада потребує нових бібліотечних послуг, фахівці готові до позитивних змін і модернізації, слово – за державою.

 
Joomla inotur Finland