facebook 4394Twitter 1BloggerLOGO KO

Головна Новини Статті Прекрасний світ любові і добра

Разноцветные банты Разноцветные бантыРазноцветные банты

Прекрасний світ любові і добра

Прекрасний світ любові і добра

 

                                                                             Желізняк Т.О.

                                                                        Завідуюча відділом обслуговування          

                                                                                     читачів-учнів 5-9 класів КЗК                          

                                                                                     «Дніпропетровська обласна бібліотека для дітей»

 

           B відділі обслуговування читачів-учнів 5-9 класів працюють читацькі об‘єднання: «Юні дослідники рідного краю», «Ліцеїст», «Закон і ми», «Книжкове товариство сучасних читачів-дівчаток». Вони відіграють надзвичайно важливу роль

в організації інтелектуального спілкування з однолітками, в наданні можливості творчого розвитку, психологічної підтримки дітей.

           Всі зустрічі в наших клубах відрізняє позитивна енергетика, бажання дітей досліджувати і жага отримувати відповіді на всі актуальні питання.

         Вдалим досвідом у нашому творчому багажі вважаю клуб дівчаток.

         Не маючи ніяких підказок, ми забезпечили життєдіяльність цього клубу.

         Ціль його роботи: створення оптимальних умов для читання і проведення дозвілля дітей; розвиток інтелектуальних і творчих здібностей; відвернення від згубного впливу «вулиці».

         Ми намагаємось привернути дітей до читання, дати максимум знань, які стануть в нагоді в подальшому житті. Організовуємо цікаві і корисні заходи: конкурсні ігрові програми, екскурсії, пізнавальні години.

         До нас прийшли дівчатка віком від 11 до 13 років. І ми вирішили, згідно з гендерним вихованням, створити клуб саме для них.

         Перед нами постали питання: «Як їх обєднати?», «Які в них інтереси, виховання?». Разом з психологом, у вигляді гри, провели анкетування. Проаналізували відповіді і склали план роботи (який також не є догмою, адже життя вносить свої корективи).

         Психолог бібліотеки звернула увагу на те, що це особлива група, оскільки ці діти, які знаходяться між дитинством і юністю, коли з ними відбувається багато змін. Підлітковий вік – це особливий період в житті кожної людини, коли він уже не дитина, але ще й не дорослий. І ці декілька років дуже важливі, тому що підліток готується до того, щоб стати дорослим. Тому необхідно не упустити його і дати найкраще; допомогти сформувати необхідні принципи, щоб він виявився підготовленим до дорослого життя.

             Тут нам, як в старі добрі часи, вірними друзями-помічниками будуть книги.

Бібліотека сьогодні - це світ спілкування з книгою, що відіграє важливу роль в становленні особистості.

         Оскільки «книжкове товариство» для дівчаток-підлітків, то наші завдання пов’язані з вихованням і духовним світом дівчаток. А вони, як показала практика, мають стільки питань до цього життя! Ми намагаємось допомогти знайти їм відповіді на питання, котрі їх цікавлять.

         Наше «Товариство…» було створене у грудні 2008 року. Його керівник Журбенко Т.О. намагається знайти підхід до будь-якої дитини; залучити усіх до участі в заходах, щоб ніхто з дітей не залишився осторонь, усі змогли показати себе з кращого боку. Адже всі діти по своєму талановиті і треба тільки зуміти розкрити це.

               « Товариство…» - обєднання добровільне. Тема та формат зустрічей вибираються самими дівчатками. Завдання бібліотекаря, відштовхуючись від інтересів дівчаток, привести їх до книги, стимулювати мотивації до читання, сприяти активному розвитку творчої читацької діяльності. Підтримується і заохочується будь-яка творча ініціатива членів товариства. Ніякої повчальності. Тільки сприяння, співпраця, співтворчість підлітків і дорослих. Необхідне коригування проводиться м’яко і непомітно. Ми, насамперед, прагнули почерпнути і показати, що бібліотеки насправді не втратили своєї значущості, незважаючи на жорстоку конкуренцію з боку онлайн-видань та віртуальних книжкових будинків.

               Отже, створюючи це товариство дівчаток ми переслідували наступні цілі: підвищувати освітній рівень, формувати світогляд, виховувати духовно-моральні цінності, вчитися розмірковувати, висловлювати свої думки, робити висновки.

           Зустрічі-засідання проводяться двічі в місяць в недільні дні з вересня по травень у вигляді бесід, конкурсів, обговорень після читання, вражень після перегляду фільмів, відвідування театру, художніх виставок, свят. На першій, після відпочинку, вересневій зустрічі, яка зазвичай називається «Осіннє чаювання, або Знову разом», за круглим столом і чашкою чаю обговорюються теми клубних заходів наступного року.

               В роботі ми виділили такі напрямки:

  • Книга + фільм.

Намагаємось поєднати читання книги з переглядом фільму і подальшим обговоренням. Вчимося співпереживати героїням наших книг, ставимо себе на їх місце і часто задаємо таке питання: «А як би я вчинила на місці героїні?».

           Думаємо, вчимося розмірковувати, висловлюємо свої думки, робимо висновки.

  • Театр ляльок:

           Тут учасниці дають волю своїй фантазії: грають, співають, ставлять казкові    

           спектаклі для наших маленьких читачів, їх батьків і бабусь.

  • Вчимось відпочивати.

         Ми з дівчатками любимо відвідувати художні виставки, фотовиставки нашого

           міста, спектаклі молодіжного театру «Верим!»…

  • І, звичайно, ми полюбляємо влаштовувати свята.

     Дні народження: з тортом, чаєм, іграми, конкурсами з художніми номерами.

           Вчимось красиво накривати стіл і запрошувати гостей.

               Спектр життєвих ситуацій, які хвилюють дівчаток дуже великий. Це - дружба, перше кохання, стосунки з однолітками та вчителями, і, звичайно, з батьками (наприклад, ситуативна гра «Відверто кажучи»).

               Розуміючи важливість взаємовідносин в сім’ї, з батьками, запрошуємо їх на наші свята. Вони із задоволенням включаються в роботу «товариства», бувають з дівчатками у театрі, на виставках.

               Склались в клубі і свої традиції. Одна з них: дружнє чаювання, веселі конкурси та ігри.

               Підліток повинен знати, що є місце на Землі, де його люблять такого, як він є, що сім’я – джерело добра. Ми хочемо, щоб дівчатка усвідомили, що добро породжує добро, а любов породжує любов. І що для кожної з них є надійний друг і порадник – бібліотека і любимий бібліотекар.

               Сьогодні деякі дівчатка вже навчаються в коледжах. Але, вони не забувають бібліотеку і з радістю навідуються до нас у вільні часи.

           Сучасна держава потребує розумного, інтелектуально розвиненого та здорового підростаючого покоління. В Дніпропетровській області, вперше в Україні, розпочато масштабну роботу по розвитку інтелектуального руху серед школярів. Головний його акцент – організація інтелектуальних ігор, які навчають дітей мислити конструктивно і готують до дорослого життя.

           До речі, наша область давно приймає участь в інтелектуальному русі. Саме в Дніпропетровську у 1982 році зявився один з перших в Радянському Союзі міських клубів «Что? Где? Когда?». Назва ігри «Брейн-ринг» народилась саме з подачі дніпропетровських знавців.

           Інтелектуальні ігри – одна з ефективних форм стимулювання пізнавально-творчої діяльності підлітків. Розроблено обласний проект «Розвиток інтелектуального руху на Дніпропетровщині», ініційованого губернатором. Наша бібліотека вважає актуальним долучення до цього проекту.

           Бібліотека – оптимальне місце для проведення інтелектуальних турнірів, підготовки до них, індивідуальних та групових навчань. Фахівці бібліотеки мають змогу координувати цю роботу серед різних навчальних закладів.

           Взагалі, в цьому напрямку ми працюємо не один рік. Але, цілеспрямовано, ми почали працювати з 2012 року. В бібліотеці створена комплексна цільова програма розвитку інтелектуальних здібностей підлітків «Бібліо-ринг».

             Її мета: проведення інтелектуальних ігор серед школярів; залучення дітей та підлітків до спільної розумової діяльності, розвиток їх комунікативних здібностей, формування у дітей уміння аналізувати і об’єктивно оцінювати свою діяльність в колективі під час участі в змаганнях з іншими клубами, навчання дітей та підлітків роботі з сучасними засобами інформації. Учасники програми – діти-підлітки 13 - 15 років. Партнери програми – загальноосвітні навчальні заклади міста. Передбачається взаємодія з управлінням освіти і науки облдержадміністрації, депутатами обласного рівня..

           Є досвід з проведення фахівцями нашої обласної бібліотеки для дітей інтелектуальних ігор серед учнів шкіл №10, №71 та ліцею №100 м. Дніпропетровська. На допомогу приходить фонд бібліотеки, який налічує понад 170 тис. документів із різних галузей знань.

           Будь-якому бібліотекарю зрозуміло, що інтелектуальні ігри – блискучий засіб популяризації науково-популярної літератури. Взагалі це засіб привернути увагу дітей до тих книг, які в інших умовах могли пройти повз увагу навіть найбільш читаючих дітей. Окрім того, підготовка до такої ігри – це, безумовно, розвиток інформаційної культури в самому широкому розумінні цього слова. Такі ігри розвивають саме вміння аналізувати і синтезувати отриману інформацію, користуватись усім арсеналом своїх знань.

           Так, у травні, в нашій бібліотеці відбулася інтелектуальна гра-змагання «Що ти знаєш про футбол? Чемпіонат світу 2012 в нашій країні». Хлопці і дівчата 8-х класів ліцею №100 і середньої школи №10 змагалися за звання кращої команди – знавця з футболу та історії турнірів європейських збірних команд. До завзятої гри приєдналися вболівальники команд. Гра інтелектуалів стала яскравим шоу. Кожен гравець отримав памятку про гру, команда-переможець середньої школи №10 отримала Кубок.

           Напередодні Нового року ми провели чергову гру в нашому інтелектуальному клубі. Позмагатися в знаннях зібралися команди шостих класів: «Перемога» - школа №71 та «Еко-діти» - школа №67.

           Тема нашої гри – «Новий рік крокує по планеті». Команди на чолі з капітанами спритно лавірували у морі запитань про традиції святкування Нового року в різних країнах світу. Одним із завдань було зробити рекламу улюбленої книги (в електронному варіанті) та представити її. Запитання-відповіді пересипались піснями, танцями, грою на музичних інструментах, жартами. В результаті багаточасової динамічної гри перемогла дружба. Святковий стіл з ласощами та цікаві книги в подарунок найкмітливішим – так закінчилось шоу.

     Бібліотечне краєзнавство сьогодні по праву залишається одним із основних напрямків нашої діяльності. Вивчення історії рідного краю – це людська пам'ять, яка завжди збереже найцікавіші, найяскравіші сторінки нашої історії, це духовність підростаючих поколінь.

               Бібліотечні працівники завжди намагаються знаходити щось нове і невідоме про своє місто, відшукують цікаві факти для того, щоб розбудити у читачів інтерес до літератури краєзнавчого змісту та спонукати їх до вивчення історії, традицій і звичаїв рідного народу. Ми урізноманітнюємо та постійно шукаємо нові цікаві форми і методи роботи з читачами для популяризації зібраної літератури.

       Спільні інтереси юних користувачів нашого відділу об'єднали їх у клуб

« Юні дослідники рідного краю», який створено ще в 1998 році. Його робота допомогає залучити дітей до інтелектуального спілкування, надає їм необхідний творчий простір для проведення дозвілля і поновлення інформаційного багажу. Члени клубу багато читають, готують виступи, сперечаються, виставляють свої гіпотези і пропозиції. Наша ціль - привити любов та гідність підростаючого покоління до своєї рідної землі.

               Творчому розвитку особистості, самореалізації дітей сприяє і робота

клубу «Ліцеїст», який працює з 1999 року. Його мета - створення реальних умов для здійснення індивідуального підходу до читачів, побудованого на врахуванні читацького інтересу, ініціативи, прагненні виявити творчий потенціал.

             Ми з любов’ю, а діти з великою зацікавленістю кожний рік продовжують це спілкування. Наші зустрічі відбуваються один раз на місяць, тому що підлітки навчаються у математичному класі і мають велике навантаження. І заходи з кожним роком стають більш бажаними і цікаво підготовленими. Наприклад, літературна година «Льюіс Керролл - людина із Задзеркалля: цікава книга – улюблений фільм» (До 180-річчя від дня народження); візуальна інформаційна година «З Днем народження, Дніпропетровщино!»; зустріч з дитячим письменником Дніпропетровська «Книга в моєму житті» Ілоною Волинською; літературно-музичний вечір «Яскраве свято наших мам»; година спілкування «Бібліотека в твоєму житті», Дискусія «Толерантний світ – гармонічний світ: Вчимося бути терпимими між собою та у світі»… А завершили минулий рік ми новорічним святом «У нас веселий карнавал» - святом інтелектуалів, жартівників, співаків, танцюристів та художників. До нього ми ретельно готувались. Створили команду і запросили на гру, таку ж інтелектуальну команду 8 а класу школи №10. Відповіді на питання по темам хлопці та дівчата опрацьовували по енциклопедіям, хтось працював в Інтернеті. Судило гру компетентне журі. Зустріч у ялинки була дуже цікава, весела та завзята.

     Розумінню дітьми правових норм, законів, власних прав і свобод сприяє правове виховання. Тому, для читачів організовуються заходи, що сприяють популяризації правових знань.Продовжує свою діяльність клуб «Закон та ми», котрий дає перші знання в країні правознавства. Робота проводиться в тісній координації з Управлінням - службою у справах дітей Жовтневої районної у м. Дніпропетровську ради, Головним управлінням юстиції у Дніпропетровській області. Для членів клубу були запропоновані більш активні форми роботи: юридичний діалог «В полі зору право: ази правової абетки», година - роздум «Ми і злочинність у загальній структурі злочинів», дискусія «Прийшла пора за все відповідати: порушено кримінальну справу… цього могло не статися»; година права «Знати щоб уникнути», бесіда - порада «Небезпечні зустрічі: Як не стати жертвою злочину», обговорення проблеми: «Не переступи межу: Підліток і місто».

               Для проведення кваліфікованих бесід з показом відеоряду запрошувались    фахівці обласного управління юстиції: головний спеціаліст відділу правової освіти Кисіль А.Н. та провідні спеціалісти Мамедова А.П, Холодько Є.В та Циба Ю.А.Зі своєї сторони бібліотека знайомила з популярною літературою по означеним темам. Ми привертаємо увагу дітей до книжок, в яких герой самостійно переборює свої життєві негаразди, популяризуємо літературу, яка допоможе психологічно підтримувати віру у власні сили та розвивати почуття впевненості і толерантності у стосунках з людьми. Проводимо заходи, спрямовані на діалог з дитиною, на розмови в колі друзів. Під час заходів надаємо можливість поспілкуватися з однолітками, висловити власну точку зору на ставлення до певної теми чи проблеми.

               Я глибоко переконана, що бібліотекар, особливо працюючий з дітьми, це не лише професія, скільки стан душі: душі, що зберегла частинку дитинства; уміння бачити унікальність навіть в "найсірішому" і потайному; здатність мислити нестандартно; «заряджати» своїми ідеями оточення. І грати! І ще: усвідомлювати важливість, необхідність своєї справи і дуже любити дітей.

               Адже тільки в цьому випадку можна розраховувати на повну довіру дитини, що прийшла у бібліотеку і можна чимось зацікавити її, будь то читання книг, або отримання комп'ютерних знань.

 

 
Joomla inotur Finland